Vacature vrijwilliger Oudercafés

Bibliotheek Waterland is volop in beweging. We sluiten aan bij maatschappelijke ontwikkelingen zoals de digitalisering van de maatschappij en werken aan een toekomstbestendige bibliotheek die volop in de samenleving staat. Wij dragen zorg voor locaties te Purmerend, Volendam, Edam, Beemster, Landsmeer, Monnickendam, Marken, Broek in Waterland en Ilpendam.

De Bibliotheek Waterland is op zoek naar vrijwilligers voor de Oudercafés

In diverse scholen in Purmerend zijn er Oudercafés van Bibliotheek Waterland. Dit is een plek waar ouders die vragen hebben over de school van hun kind wekelijks op een vast moment in de week terecht kunnen. Tevens wordt er in de groep gewerkt aan het verbeteren van de Nederlandse taal. De vrijwillige begeleider van het Oudercafé speelt een belangrijke rol in het begrijpelijk uitleggen van de informatie van school. Zo wordt de betrokkenheid van ouders bij de school bevorderd.

Wat houdt de functie van vrijwilliger Oudercafé in?

Als vrijwilliger verricht je werkzaamheden onder begeleiding en eindverantwoordelijkheid van de Coördinator Oudercafe.

Denk hierbij aan de volgende werkzaamheden:

• Begeleiden en het zoveel mogelijk beantwoorden van vragen van de bezoekers van het Oudercafé. Je zorgt daarbij voor een open en informele sfeer.
  • Als voorbereiding van het Oudercafé neem je de Nieuwsbrief van school door en vraagt waar nodig uitleg aan de leerkrachten.
  • Vergroten van de taalvaardigheid.

Ons werk is mensenwerk waarbij integer handelen met name richting kwetsbare groepen heel belangrijk is. Daarom vragen we van nieuwe collega’s een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).

Wat voor iemand ben jij? Bij voorkeur …

• ben je enthousiast, vriendelijk en heb je een sociaal hart.
  • Je bent representatief en vindt het fijn om zelfstandig een groep te begeleiden..
  • Interesse in de doelgroep anderstaligen en laaggeletterden.
  • Zowel mondeling als schriftelijk goed niveau van de Nederlandse Taal.
  • Affiniteit met taal en lezen.
  • Je kunt omgaan met computers en internet.
  • Kennis van de sociale kaart van Purmerend.
  • Bereidheid om de basistraining taalvrijwilligers te volgen.
  • Per mail en/of app en/of telefoon goed bereikbaar zijn.
  • Je bent minimaal één dagdeel per week beschikbaar en hebt de intentie om dit vrijwilligerswerk voor langere tijd te doen.

Het gaat om werkzaamheden die gedaan worden op basis van vrijwilligheid maar deze zijn niet vrijblijvend.

Wat biedt Bibliotheek Waterland jou als vrijwilliger?

• Afwisselend en uitdagend vrijwilligerswerk.
  • Professionele ondersteuning van de NL plein coördinator.
  • Basistraining taalvrijwilligers en training eenvoudig communiceren en gedurende het jaar informele bijeenkomsten voor het delen van ervaringen en kennis.
  • Verzekering tijdens het werk.
  • Indien van toepassing is het mogelijk om dit vrijwilligerswerk met behoud van uitkering te verrichten.
  • Vrijwilliger kan dit opnemen met zijn/haar casemanager van de gemeente.
  • Een gratis bibliotheekabonnement.
  • Een uitnodiging voor de jaarlijkse vrijwilligers bedanktdag.

Wil je reageren, stuur dan een mail naar werken@bibliotheekwaterland.nl

Eventuele vragen over de functie kun je stellen aan Moniek Lucassen, teamleider NL plein.

Email: mlucassen@bibliotheekwaterland.nl of mobiel: 0630119681.