Presentatie natuurfotoboek Walter Hollenkamp

Gepubliceerd op: 3 september 2024 16:02

Natuurfotograaf Walter Hollenkamp uit Purmerend fotografeert al meer dan veertig jaar in de vrije natuur. Hij bundelde zijn mooiste beelden van zijn favoriete natuurgebied in een fotoboek getiteld “De vier jaargetijden in de Amsterdamse Waterleidingduinen”. Op woensdagavond 11 september presenteert hij zijn boek in de Bibliotheek Purmerend. Dan vertelt hij over zijn werk als natuurfotograaf en over hoe zijn prachtige natuurfoto's tot stand komen.

Walter Hollenkamp bezoekt de Amsterdamse Waterleidingduinen (AWD), tussen Zandvoort en Vogelenzang, regelmatig sinds 2002. Hij vertelt enthousiast over zijn liefde voor het gebied: “Als mensen dat gebied nog niet of niet zo goed kennen, wil ik ze graag warm maken om er eens heen te gaan. Je kunt er heerlijk struinen. Als natuurfotograaf kun je daar lekker je gang gaan, want er mogen geen fietsers en honden komen. En je mag er ook buiten de wandelpaden gaan. Naarmate je langer in zo’n gebied komt, zie je ook meer onverwachtse dingen.”

Vier jaargetijden
“In de Amsterdamse Waterleidingduinen heeft elk van de seizoenen wel iets bijzonders. In de lente kun je er bijvoorbeeld jonge vosjes zien en ijsvogels. In de zomer vind je er heel veel libellensoorten en vlinders. Bij mooi weer komen dan zandhagedissen tevoorschijn en zie je boomkikkers. Tijdens de herfst kun je er een veelzijdigheid aan paddenstoelen aantreffen. Dan kleurt het landschap zo mooi. In oktober kun je er de mannetjesdamherten horen burlen en gaan ze met elkaar in gevecht met hun geweien. Dat is altijd een spektakel. Als het dan winter wordt, kom je vogels tegen als grote zaagbekken, krooneenden en wilde zwanen.”

Geboren verteller“

Als natuurfotograaf moet je veel geduld hebben. Om mooie details te fotograferen moet je op de grond gaan liggen en dan hopen dat je een dier met een macrolens goed in beeld kunt krijgen en dat het niet beweegt.”

Walter is een geboren verteller, die met veel passie over zijn foto’s vertelt. Hij is naar eigen zeggen gek van vlinders en libellen. Gevraagd naar een voorbeeld van een foto waar hij trots op is, laat hij een afbeelding zien van een kleurige mandarijneend met de spiegeling in het water. “Zo’n vogel zie je niet elk jaar. Daar moet je geluk voor hebben.” En hij laat een foto zien van een reiger met een grote snoek in zijn snavel. “Heel bijzonder om dat mee te maken.” Hij toont een heel aantal foto’s waarover hij enthousiast is. “Ik heb heel veel favoriete foto’s. Het is moeilijk om daarin een keuze maken.”

Walter Hollenkamp is dit jaar veertig jaar lid van de “Verenigde Amateur Natuurfotografen” (VAN), een club die hij in 1984 mee oprichtte. Bovendien werd hij 75. Twee mooie aanleidingen om zijn eerste fotoboek uit te geven.

Na afloop van de presentatie in de bibliotheek is het natuurfotoboek te koop voor 25,- euro, alleen contant.