Honderden brugklassers warm ontvangen in de Bibliotheek

Gepubliceerd op: 6 september 2024 12:48

Deze week hebben wij in de Bibliotheek Purmerend met open armen de eerste groepen brugklassers mogen ontvangen. Zij kregen eerst een rondleiding door de Bibliotheek en daarna een presentatie over bijvoorbeeld wat je kunt lenen met je pas en wat je nog meer kunt doen in de Bibliotheek behalve boeken lenen. Aansluitend speelden de leerlingen het Zoek-En-Vind-spel. In totaal komen in september maar liefst 23 groepen brugklassers, elk met zo’n 28 leerlingen, op bezoek in de Bibliotheek.

Sabine Wilschut, accountmanager onderwijs, vertelt over de bezoeken: “Het is een spannende tijd voor de kinderen in de 1e groep van het voortgezet onderwijs. Vóór de vakantie zaten ze nog in hun eigen klas, met hun eigen juf of meester, op hun oude, vertrouwde basisschool. Nu hebben ze een nieuwe school, nieuwe klasgenoten en voor ieder vak een andere docent in een ander lokaal. Dat is niet niks! Gelukkig is één ding voor hen hetzelfde gebleven: hun Bibliotheek!”

“Wij willen tijdens de bezoeken echt contact maken met de leerlingen. Zij willen gezien als persoon en niet alleen als groep. Vaak zijn brugklassers heel onzeker. De een probeert zo min mogelijk op te vallen en verandert een beetje in een muurbloem of een grijze muis. Die vergeten zichzelf een beetje. De ander floreert juist en kan meer zichzelf zijn dan ooit te voren. Wij van Team Educatie willen ze allemaal goed welkom heten en laten zien dat de Bibliotheek een veilige plek waar ze mogen zijn wie ze zijn.”

De leerlingen maken tijdens het bezoek kennis met plekken in de Bibliotheek waar ze voorheen nooit kwamen, zoals het 4You-plein (voor 12-15 jaar), de Young Adult-hoek en de plekken met boeken voor volwassenen.

Instinkers
“We proberen aan de leerlingen ook mee te geven dat lezen leuk is. Bij de coverquiz krijgen de leerlingen vier kaften van boeken te zien en we lezen één spannend fragment voor. De leerlingen moeten dan raden uit welk boek het fragment komt en dat beargumenteren op basis van de vier kaften. Gaan het over een jongen of een meisje? Wat vertelt de kleur van de kaft? Is het misschien een fragment uit een sprookjesachtig boek of doet het juist meer denken aan een mysterie of een detective? We gaan dus met de leerlingen in gesprek over zowel de inhoud van het fragment en de kaften die ze zien. En natuurlijk zetten we ze soms een beetje op het verkeerde been en hebben we ook een paar instinkers.”

Zoekopdrachten
Sabine: “Na de rondleiding en de presentatie doen de leerlingen het Zoek-En-Vind-spel. Daarbij worden tweetallen gevormd en kunnen zij punten verdienen door zoekopdrachten te voltooien. Een voorbeeld: Zoek een fictiejeugdboek over Amsterdam. Aan zo’n opdracht zitten verschillende aspecten. Het onderscheid fictie/non-fictie is best ingewikkeld, net als de afdeling wáár ze moeten zoeken (jeugd/volwassenen). Dat een verhalend boek over Amsterdam gaat, zie je niet aan de buitenkant, dus ze worden aangezet om te gaan zoeken in de Catalogus. Maar als ze in plaats daarvan een non-fictie boek over Amsterdam zouden moeten vinden, kunnen ze gebruik maken van de aanduidingen op de kasten. Zo is er een symbool voor boeken over Nederland en daar vind je dan ook de informatieve boeken over Amsterdam terug. Dat is een heel andere manier van zoeken. Dat laten we in de rondleiding ook al naar voren komen.”

(Hernieuwd) kennismaken
Tijdens de bezoeken maken honderden leerlingen op een leuke manier (hernieuwd) kennis met wat de Bibliotheek allemaal te bieden heeft. Alle groepen die de Bibliotheek in september bezoeken komen van Vonk, het Da Vinci College en het Jan van Egmond Lyceum. Na de herfstvakantie komen leerlingen van het Bernard Nieuwentijt College op bezoek in de Bibliotheek in Monnickendam.