Bibliotheektelescoop voor het eerst uitgeleend

Gepubliceerd op: 11 oktober 2024 10:10

Op zondag 6 oktober tijdens de Seizoensopening van de Bibliotheek Waterland overhandigde Esther Hanko van het Anton Pannekoek Instituut voor sterrenkunde van de Universiteit van Amsterdam de nieuwe bibliotheektelescoop aan de eerste lener. Met die telescoop kun je thuis zelf het heelal afspeuren en bijvoorbeeld op zoek gaan naar de ringen van Saturnus. De familie Pesic waren de eerste leners.

De Purmerendse Esther Hanko is outreach coördinator van beroep en in die rol organiseert zij activiteiten om sterrenkunde onder de aandacht te brengen bij het algemene publiek. Dat kunnen bijvoorbeeld sterrenkijkavonden zijn in de sterrenkoepels van het instituut. Ook doet zij aan stoepsterrenkunde. “Dan trek ik op een mooie avond met collega’s Amsterdam in om nietsvermoedende voorbijgangers aan te spreken en hen op straat door een telescoop naar de maan of naar planeten te laten kijken. Zo hopen we hen te enthousiasmeren voor datgene waar wij zelf ook heel enthousiast over zijn.” Ook in haar vrije tijd is Esther heel actief bezig met sterrenkijken.

“Vaak hoor je dat mensen al hun hele leven door sterren geobsedeerd zijn”, vertelt Esther. “Dat kan ik niet echt zeggen over mezelf. Ik was op de lagere school meer een paardenmeisje dat hield van Take That en Beverly Hills 90210. Later werd ik een beetje een rebelse metal-puber. Toch begon er al jong wat te sluimeren denk ik. Ik realiseerde me op een gegeven moment dat ik er niet zo veel over wist maar het wel erg leuk vond. Toen ik in 2013 een bonus van mijn werk kreeg, besloot ik dat geld te investeren in de aanschaf van een telescoop. Vanaf dat moment ben ik me er echt in gaan verdiepen.” Bijna negen jaar geleden kon Esther haar voorliefde voor sterrenkijken omzetten naar betaald werk bij het Anton Pannekoek Instituut.

“Er zijn best veel goedkope hobbysterrenkijkers op de markt. Maar die zijn vaak erg gammel of geven slecht beeld. Ik heb mij er toen zelf in verdiept wat een goede sterrenkijker is. Op die manier ben ik op een astronomieforum beland voor Nederlanders en Vlamingen, dat me heeft geholpen om een netwerk op te bouwen met mensen met dezelfde belangstelling.” De telescoop die de Bibliotheek uitleent, is van goede kwaliteit. Daarvoor is een samenwerking aangegaan met het Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde. Zij hebben de telescoop ter beschikking gesteld.

Esther is nu ook gastcollectioneur in de Bibliotheek. Zij heeft 10 boeken geselecteerd die zij graag bij de leden en bezoekers van de bibliotheek onder de aandacht wil brengen. “Ik heb geprobeerde een gevarieerde lijst samen te stellen van boeken die ik recent gelezen heb. Ik wilde niet dat dat alleen maar sterrenkundeboeken zijn of alleen maar science fiction.” De boekentips van Esther kun je terugvinden op een displaytafel in de Bibliotheek Purmerend.

Heb je zelf een telescoop en heb je daar vragen over, dan kun je Esther op 14 november in de Bibliotheek Purmerend raadplegen.

Heb je interesse om zelf de bibliotheektelescoop te lenen? Meld je dan aan via www.bibliotheekwaterland.nl/Ontdeklab.