Vanwege een lezing voor de vrijwilligers van de VoorleesExpress is dinsdag 8 oktober vanaf 15:00 uur de tweede etage in Purmerend niet toegankelijk voor bezoekers. De studiecabines zijn dan ook niet te gebruiken.

Bibliotheek Waterland werkt aan financiële toekomst en vraagt steun van gemeenten

Gepubliceerd op: 4 oktober 2024 09:07

De Bibliotheek Waterland bevindt zich op een belangrijk moment. Na financieel uitdagende jaren is de Bibliotheek momenteel in gesprek met de gemeenten Purmerend, Edam-Volendam, Waterland en Landsmeer over een financiële bijdrage om de toekomst van de Bibliotheek duurzaam te kunnen waarborgen.

Mireille Boetje, die op 1 juli 2024 is aangetreden als directeur-bestuurder, ziet diverse uitdagingen. “Net als veel culturele instellingen hebben we te maken gehad met de gevolgen van de coronapandemie. Tegelijkertijd zijn onze kosten, zoals loon- en huisvestingskosten, gestegen, net als bij veel andere organisaties.”

Ook heeft de Bibliotheek de afgelopen tijd geïnvesteerd in projecten als het OntdekLAB en het NL plein. Deze initiatieven ondersteunen jongeren en anderstaligen in hun ontwikkeling. Daarnaast heeft de Bibliotheek Waterland haar dienstverlening uitgebreid. Zo is de gemeente Waterland in 2023 opnieuw aangesloten, en dit heeft geleid tot de inrichting van een volwaardige Bibliotheek in de regio. Dit bracht hoge aanloopkosten met zich mee, maar biedt ook een mooie kans om meer mensen te bereiken en van dienst te zijn.

Maatregelen
Om de Bibliotheek toekomstbestendig te maken, worden momenteel gesprekken gevoerd met de gemeenten over extra financiering. Tegelijkertijd neemt de Bibliotheek zelf ook maatregelen om kosten te besparen. “We doen ons uiterste best om dit met zo min mogelijk impact op onze dienstverlening te doen. Hoewel sommige veranderingen merkbaar zullen zijn, zoals aangepaste openingstijden, iets minder breed aanbod van titels en een bescheiden bijdrage voor consumpties, blijven we ons focussen op de kwaliteit van onze diensten,” vertelt Boetje. Daarnaast laat de Raad van Toezicht weten te gaan bekijken welke lessen getrokken kunnen worden.

Vertrouwen in de toekomst
Ondanks de uitdagingen kijkt de Bibliotheek met vertrouwen naar de toekomst. Door een combinatie van bezuinigingen en extra steun van de gemeenten verwacht de Bibliotheek Waterland verder te kunnen bouwen aan haar missie: een plek creëren waar iedereen zich kan ontwikkelen en nieuwe mogelijkheden kan ontdekken.

Wil je ook iets bijdragen?
De Bibliotheek heeft een belangrijke maatschappelijke functie; zij is er voor iedereen, maar ook voor een groot gedeelte door iedereen. Veel inwoners dragen de bibliotheek een warm hart toe en zijn lid of vriend van de Bibliotheek, zetten zich als vrijwilliger in of doneren geld. Wil je ook iets doen voor jouw bibliotheek? Kijk dan voor alle mogelijkheden op www.bibliotheekwaterland.nl.